Företagens sociala utmaningar

”I dessa dagar”, skriver socialantropologen Dinah Rajak i boken In Good Company, ”är CSR:s kombination av ekonomi och etik praktiskt taget oomtvistlig som motgift mot bryska nyliberala reformer och statens försummelse.” Själv gillar hon emellertid inte CSR, som hon betraktar som en trojansk häst, fylld av illasinnade nyliberaler. (Hon gillar inte heller företag eller marknader.) Med sin bok vill hon förklara hur CSR i själva verket vidmakthåller samhällets hierarkier, förstärker företagens makt och ger dem nya verktyg för att utöva social och moralisk kontroll över sina anställda.

Hon gör emellertid inget riktigt försök att leva upp till bokens breda anspråk. Istället är det i första hand en bok om det sydafrikanska gruvbolaget Anglo American och dess relationer med sina anställda och sin omvärl...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera

Läs vidare