Dvd-skivans svanesång

Inder 1980-talet genomfördes videorevolutionen. Filmen blev på ett nytt sätt del av människors vardag. Naturligtvis hade filmen varit det populäraste av alla medier redan tidigare, men konsumtionen hade varit begränsad till biograferna eller till televisionens utsändningar på givna tider.

Med videokassetten fick man möjlighet att äga en kopia av filmen själv, att kunna titta på den när, var och hur man själv önskade. För den som sedan 1960-talet älskat amerikanska västernfilmer var det en gudagåva att kunna se Sam Peckinpahs Det vilda gänget (1968) om och om igen, och dessutom att på fester tillsammans med andra kunna avnjuta och diskutera någon särskild scen som fastnat på näthinnan.

Redan på 1930-talet hade den inflytelserike tyske filosofen Walter Benjamin diskuterat filmen i termer av ett reprodu...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Erik Hedling

Professor i filmvetenskap vid Lunds universitet.

Läs vidare