Den vertikala järnvägen

Till den kategorin brukar även hissen räknas. Idag betraktas den som ett självklart inslag i vardagen, föga iögonfallande och knappast spektakulär. Men en blick i backspegeln öppnar för helt andra perspektiv. Enligt journalisten och forskaren Andreas Bernard satte hissen djupa avtryck i utvecklingskurvan. Dess historia illustrerar att företeelser, som numera verkar triviala, mycket väl kan ha varit omvälvande i sin samtid.

Historien tar sats 1854 då Elisha Otis lyckades konstruera ett hissverk utrustat med automatisk säkerhetsanordning som hindrade korgen från att störta till marken. Eftersom den gick på skenor i schaktet kallades den också vertikal järnväg. Tåg och räls var samtidens stora tekniska nyskapelser och utgjorde därför en självklar referenspunkt.

Geografiskt börjar framgångssagan i New York och reda...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Kim Salomon

Professor emeritus i historia.

Läs vidare