VETENSKAP       BILDNING       TRADITION

Sök på axess.se

Sök i
Sortera

Fackböcker 2016

Monstret inom oss

Av Daniel Persson

När Bo Erikssons Monster. En världshistoria om det skrämmande publiceras har nyhetsflödet under ett par månader fyllts av människor som klär ut sig till clowner för att skrämma slag på folk. Fenomenet tog fart i USA i somras och har sedan dess spritts över världen.

 

Den nya clownskräcken har dock väldigt lite att göra med den moderna clownfiguren – den fungerar främst som en sammanhållande identitetsmarkör, ett slags gängsymbol – vars ursprung spåras till den medeltida commedia dell’arte via engelsmannen Joseph Grimaldis nytolkning av rollen under 1800-talets början. Nej, den nya skräcken hänger snarare ihop med det hotfulla beteendet än det förvrängda mänskliga utseendet. Det är helt i linje med vår relation till det skrämmande i stort.

Monstret är den Andre i sin kanske renaste form. En perfekt projektionsduk för vår fantasi och fasa. Farliga platser som vattendrag och skogar har gett upphov till alltifrån näcken till skogsrået för att understryka faran med dessa platser. Likaså gav rädslan för nya vetenskapliga möjligheter upphov till Frankensteins monster. Ett monster skvallrar friskt om det samhälle som har fött det.

Det bör därför knappast överraska att våra moderna, västerländska monster vittnar om ett stort mått av introspektion och självupptagenhet. Till skillnad från vad som ännu är fallet i andra delar av världen upplever vi i stort att vi har bemästrat naturen. Det fåtal monster som kan anses finnas kvar, såsom Storsjöodjuret och Nessie, är snarast på flykt från oss.

Populärkulturen är full av monster, men främst som utsmyckning av vår egen självkritik. Allt vi har kvar att frukta är oss själva. I sagan om den moderna vampyren är människan monstret och vampyren det åtråvärda idealet. Zombier har i modern tid skiftat från att symbolisera kommunism och senare konsumtionssamhälle till nutidens mer syndaflodsliknande monster som kommit som ett straff för vår oförmåga att lägga band på oss.

Monster har alltid speglat människan, men traditionellt har våra rädslor varit mer diversifierade. De historier som lockar oss mest just nu fokuserar obönhörligt på hur farliga vi själva är. Samtidigt tyder rapporterna om clownerna på att vår rädsla fascinerar och skrämmer oss i sin egen rätt.

Om vi själva är vår stora rädsla finns räddningen också i vårt eget beteende. Om det är en tröst eller ej kan nog diskuteras. Bo Erikssons Monster ger inga svar på hur vi ska hantera vår rädsla, men genom att ta med läsaren på en skräckodyssé över 35 000 år sätter den effektivt vår rädsla i ett större perspektiv.

Daniel Persson, Redaktör, Svenska Nyhetsbyrån.

Mest lästa just nu

1) Farväl till kultursidan av Thomas Engström

2) Sveriges hemliga krig av Bengt G Nilsson

3) Allas och ingens fel av Katarina Barrling

4) Alternativ feminism av Eli Göndör

5) En informationsfråga av Johan Wiktorin

Andra som läst denna
artikel har också läst

1) Humboldt håller ännu av Sharon Rider

2) Brott, blindhet och brännvin av Nils Johan Tjärnlund

3) När Skåne var skånskt av Peter J Olsson

4) Ofarlig vandring genom den tyska litteraturhistorien av Mats O Svensson

5) Sanningen är genial, galen och eldfängd av Martin Lagerholm

NR 9 2016

Axess Magasin

Är en tidskrift inom området humaniora/samhällsvetenskap och utges av Axess Publishing AB. Tidskriftens målsättning är att fungera som en knutpunkt mellan den akademiska och den publicistiska sfären.

 

Chefredaktör: PJ Anders Linder
Redaktörer: David Andersson, Mats Wiklund, Jan Söderqvist.
Redaktionssekreterare: Catta Neuding (vik), Katarina O’Nils Franke (tjl)
Redaktionsråd: Niklas Ekdal, Peter Elmlund, Thomas Gür, Peter Luthersson, Nathan Shachar, Louise Belfrage
Ansvarig utgivare: Peter Elmlund

 

För att kontakta redaktionen, mejla redaktionen@axess.se.

...