Blås i visselpipan
Om vanlig bioreklam för Coca-Cola handlar om coola personer och kylande dryck, så är konceptet bakom skräddarsydd psykografik att förstå vad som gör folk törstiga och sedan skruva upp värmen i salongen. Så förklarade Cambridge Analyticas vd Alexander Nix vad företaget kunde göra för potentiella klienter. Och dessa var många.
Targeted är visselblåsaren Brittany Kaisers redogörelse för sina 3,5 år som program- och affärsutvecklare på det företag som hjälpte Donald Trump till makten. Hon utmålar sig själv som en aktivist för mänskliga rättigheter som på grund av finansiell knipa hamnade på fel politisk sida och sögs in i en värld av internationellt resande, minglande med makteliten och arbete i innovationens tassemarker. Kaiser doktorerade i diplomati och mänskliga rättigheter i England när hon först träffade Alexander Nix. Kaisers pappa hade blivit sjuk och föräldrarna i USA behövde pengar. Kaiser, som tidigare hade volonterat för Obamas valkampa...
Frilansjournalist