Galenskaparna

Fördömd konst: Handlade det om fel på synen? FOTO: WIKIMEDIA COMMONS

Av en bok med titeln The Gallery of Miracles and Madness väntar man sig något extra. Charlie English, före detta Guardian-journalist, torde dock inte göra någon besviken. Han berättar historien om hur en samling målningar, teckningar och skulpturer skapade av patienter intagna på tyska mentalsjukhus kom att inspirera expressionister, surrealister och dadaister, för att därefter bli slagträ i nazisternas kulturkrig mot den moderna konsten, ett krig som kulminerade i utställningen om urartad konst och som efter beslut av Führern, i hans ”konstnärliga” ambition att skapa ett rent ariskt folk, ledde till ett eutanasiprogram som kostade omkring 70 000 människor livet och som innebar en generalrepetition inför Förintelsen.

Historien börjar med att Franz Karl Bühler en vinterdag 1898 hoppar i en kanal i Hamburg för att undkomma sina förmodad...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Benny Carlson

Professor i ekonomisk historia vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet.  

Läs vidare