VETENSKAP       BILDNING       TRADITION

Sök på axess.se

Sök i
Sortera

"1968" då och nu

På senare tid har tankefiguren att svensk borgerlighet står inför ett eget ”1968” dykt upp med jämna mellanrum i debatten. Senast var det Liberalernas Jan Björklund som använde liknelsen i söndagens avsnitt av Agenda i ett, om vi ska vara ärliga, spretigt inslag om riksdagsledamoten Hanif Bali (m), tonen i sociala medier och den svenska ”alt-right” rörelsen. Björklund menade att borgerligheten måste vara noga med att rida spärr mot högerextrema influenser, på samma sätt som socialdemokratin höll stånd mot bokstavsvänstern 1968 och åren som följde.

Inslaget fick mig att fundera över analogin om ett borgerligt ”1968” och svensk historieskrivning. För socialdemokratin symboliserade visserligen ”-68” i någon mån valet mellan att fortsätta vara ett statsbärande parti eller att duka under för sekterismens krav på total omstöpning av samhället. Revolutionen uteblev som bekant – S övergav inte demokratins grundprinciper.

Men hur väl höll partiet stånd mot sin tids extremer? Under Olof Palme gjorde partiet en kraftig gir vänsterut – en rörelse driven till inte obetydlig del av de radikala stämningar som fanns inom vänstern vid denna tid. Därtill värvades flera personer med radikal världsåskådning till förvaltningen av S i hopp om att systemet skulle ”pacificera” dem. Följden blev en växelverkan mellan institutionernas dämpande effekt på dessa individer och individernas radikaliserande av institutionerna. Efterverkningarna lever vi med än i dag.

Ett annat exempel på arvet från ”-68” är det extrema förslaget att socialisera näringslivet, som letade sig in ända upp till socialdemokratins partiledning och kulminerade i och med striden om löntagarfonderna. (För en sammanfattning av denna period rekommenderas Claes Arvidssons bok ”Ett annat land – Sverige och det långa 70-talet”).

Har Björklund fel när han säger att S höll stånd vänsterut? Nej, de värsta vänsteravarterna släpptes aldrig in i den socialdemokratiska värmen och partiet lade därtill ned stora resurser på att kartlägga dessa (och andra, helt oskyldiga, ska tilläggas).

Men bilden som ibland ges av ett partietablissemang som resolut sade ”nej” till alla former av extremism, symboliserat i form av det ödesdigra årtalet 1968, synes något förenklad. Förhoppningsvis kommer borgerligheten att lyckas stå emot bättre än gårdagens socialdemokrati.


Veckans bok - 2018

Adam Cwejman, Lotta Gröning, PJ Anders Linder och Erik Thyselius intervjuar aktuella fackboksförfattare under bokmässan i Göteborg. Alla intervjuer sänds textade och kan även ses fritt på Axess Play.

Where Is Life Science Heading In The Future?

Genes, Technology And Society

Tvådagarsseminarium inspelat 14-15 maj 2018 på Engelsbergs bruk.

Engelsbergsseminariet 2017: Nationer, stater och imperier

Utvalda föredrag från ett tvådagars seminarium på Engelsbergs bruk 8-10 juni 2017, med titeln: Nation, State and Empire.

Global Axess 2018: Kunskap och information

Kunskap och information är temat för årets upplaga av Global Axess. Kunskapens betydelse har varit uppenbar för människan allt sedan Adam och Evas tid, men informationssamhället ställer oss inför nya frågor. Inte minst: Vad innebär det allt intensivare flödet av information och åsikter för vår förmåga till helhetssyn och förståelse? Gör det oss klokare eller dummare? I programmen ger forskare, journalister och författare sina bilder av utvecklingen.

Studio Axess

PJ Anders Linder tacklar tidens aktuella frågor med intressanta och kvalificerade gäster. Du vet väl att du kan lyssna på avsnitten fredagar innan TV-sändningen? Besök: axess.se/podcast