Ett angrepp på västpedagogiken

Detta är en felaktig bedömning, menar Jin Li i Cultural Foundations of Learning. East and West. Författaren är en kinesiska som har doktorerat i pedagogik i USA. Hon flyttade till USA i samband med att hon gifte sig med en amerikansk man.

Boken visar sig vara lärorik på två helt olika sätt. Det första är att den tydligt redogör för den konfucianska traditionens betydelse för östasiatisk utbildning och den andra är att författaren är relativt personlig och låter oss ta del av erfarenheter och reaktioner när det gäller situationen för asiatiska elever i USA.

Beträffande den konfucianska traditionen nämner hon att den vilar på ett antal inlärningsdygder som ses som mer grundläggande än själva innehållet i det som ska läras in. Sådana dygder är: att vara koncentrerad och uth&a...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Inger Enkvist

Professor emerita i spanska vid Lunds universitet.

Läs vidare