Fångad av sin spegelbild

att skriva om Lars Norén är en av de största utmaningar en kritiker kan ställas inför. Ett skäl till det är den väldiga spännvidd hans författarskap uppvisar. Inför ett sådant överflöd känns valda formuleringar lätt ensidiga eller ofullständiga.

Detta dilemma påmindes vi om i samband med förra årets utgivning av andra delen av En dramatikers dagbok. Ännu tydligare blir det i Dramer, den utgåva av Noréns senare dramatik som Bonniers gav ut i samband med hans 70-årsdag den 9 maj. Den innehåller de flesta av hans dramer från de senaste femton åren, fördelade på de två volymerna Terminal och Samhälle.

Helhetsintrycket av denna mångfald är ganska överväldigande. För den som vill få en överblick över den eno...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Torsten Rönnerstrand

Docent i litteraturvetenskap.

Läs vidare