Pengar från ovan

Att flygplanet kom att kallas för Jumbojet är inte så konstigt. Det är gigantiskt. När över 50 000 personer arbetade med att utveckla det under andra hälften av 1960-talet byggdes dessutom världens största byggnad för tillverkningen.

Modellen 747-400 har sex miljoner delar, inklusive alla skruvar och nitar. Bara färgen på flygkroppen väger knappt trehundra kilo. På 60-talet var domedagsprofetiorna många. Detta skulle inte fungera. Det gjorde det.

Enligt en artikel i Wall Street Journal i början av februari har tre dussin 747:or landat i Venezuela under den senaste tiden.

Inte fulla med passagerare. Utan med pengar. Beställda av regimen för att elda på den hyperinflation som ackompanjerar vad som förhoppningsvis är sista akten av den venezolanska tragedin.

Låt oss – med den överhängande risk...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Fredrik Johansson

Senior director på Hallvarsson & Halvarsson.

Läs vidare