Tonsättaren som aldrig fick höra sina symfonier

Det var då som denne Sveriges främste 1800-talskompositör fick sin största opera postumt uruppförd, det var då Musikaliska Akademien initierade den vetenskapligt kritiska utgivningen av Berwalds samlade verk – det blev 25 band. Och det var vid den tiden som Svenska Akademien uppdrog åt ledamoten på stol nr 2, medeltidshistorikern Ingvar Andersson, att författa en ”minnesteckning”.

En biografi som, visade det sig snart, skulle bli ett musikhistoriskt standardverk. Lagom till Berwalds tvåhundraårsdag utkom den på nytt förlag; då hade författaren varit död i mer än tjugo år. Och nu, ytterligare tjugo år senare, är det dags igen. Det är Peter Englund, redaktör för Svenska Akademiens skriftserie ”Minnesbiblioteket”, som visar sin hedersbetygelse åt denna mångkunniga historikerkollega i boken F...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Camilla Lundberg

Journalist och musikkritiker, tidigare musikchef på Sveriges Television.

Läs vidare