VETENSKAP       BILDNING       TRADITION

Sök på axess.se

Sök i
Sortera

Civilisation

Den våta fisken

Av Charlotta Seiler Brylla

Volker Kutschers kriminalroman Babylon Berlin har sin styrka i beskrivningen av mellankrigstidens Berlin.

Varje gång jag går in på det gigantiska och helt underbara kulturvaruhuset Dussman i Berlin häpnar jag över staplarna med översatta svenska deckare som tornar upp sig på de mest attraktiva borden intill kassorna. Tyska kriminalromaner har däremot knappast rosat marknaden i Sverige, där tysk litteratur överhuvudtaget betraktas som en exklusiv importvara för intellektuella. Därför är det glädjande att kvalitetsförlaget Ersatz nu gett ut första delen i Volker Kutschers romanserie om kommissarie Gereon Rath, som utkom i original 2007. Boken med den glamorösa titeln Babylon Berlin. Den våta fisken (översättning Ola Wallin) är inte bara en tysk kriminalroman, utan till och med en historisk sådan som utspelas i huvudstaden året 1929.

Gereon Rath, kriminalkommissarie från Köln, har skickats till Berlin efter inblandning i en tveksam insats med dödlig utgång. I ”Röda borgen” på Alexanderplatz hamnar han hos Bruno Wollter, kallad Onkeln, på sedlighetsroteln. Rath önskar dock förflyttning till den omtalade Inspektion A – mordkommissionen – som leds av den legendariske Ernst Gennat (historisk person som stått som förlaga för flera fiktiva kriminalare). Dessutom arbetar den smarta och tjusiga Charlotte Ritter på Mord, vilket utgör ytterligare ett skäl för avdelningens dragningskraft.

När ett lik flyter upp i Landwehrkanal ser Rath sin chans att imponera på både Gennat och Ritter, han kan nämligen identifiera den döde från en annan undersökning. Utan mandat ger han sig in i vad som visar sig vara ett komplicerat nät av intriger kring droger, smugglat guld och vapen med kopplingar såväl till Stalinfientliga exilryssar som till paramilitära tyska kuppmakare med målet att återinsätta kejsaren. Det krånglar till sig ordentligt för Rath, som också råkar få ett eget lik på halsen och till slut inte kan lita på någon. Även för läsaren blir det ibland väl snårigt med alla trådar som vävs samman och reds ut i ett ganska makligt tempo – en aning frustrerande för den som är van vid mindre omständligt berättande.

Men till slut är jag ändå någorlunda med på noterna, och det är annat än deckarintrigen som gör Babylon Berlin läsvärd. Persongalleriet är mångfasetterat med flera karaktärer att sympatisera med. Samhällsskildringen av Berlins gyllene, men turbulenta, år är medryckande: Berlin är inte bara Bier & Bratwurst på Aschinger och Charleston i nöjespalatsen. Det är också en konfrontation mellan kommunister och nazister i en tid när allt stod och vägde, och där socialdemokraterna med ringa framgång försökte navigera pragmatiskt. Boken är första delen i en serie som spänner över hela 1930-talet och enligt den tyska kritiken blir Kutschers skildring allt bättre ju längre Tredje riket framskrider. Hans intresse ligger tveklöst i det historiska, men hans passion för genren syns också i alla intertextuella blinkningar till hårdkokta förebilder. En av maffiabossarna heter till och med Marlow.

Texten domineras av dialoger med osentimentala och kvicka repliker, i originalet förstärkt av den dryga Berlindialekten. Dialekt är en utmaning för översättare och Ola Wallin har inte vågat sig på en överföring av den ironiska berlinskan, men lyckas ändå väl med att hitta rätt ton och stilnivå. Någon gång skaver det lite, men jag betraktar ord som ”spegelägg” snarare som olycksfall i arbetet än som en exotiserande översättningsstrategi.

Apropå språket är ”våta fiskar” ett centralt begrepp i romanen. Det hänvisar till ouppklarade fall och för dem finns ett särskilt skåp i ”Röda borgen”. Romanens originaltitel är just Der nasse Fisch (”Den våta fisken”). Men det svenska förlaget valde att lägga till den sannolikt mer säljande titeln, som anspelar på tv-serien med samma namn. Man kan läsa Babylon Berlin för dess lokalkolorit och excentriska gestalter, men också för att förkorta väntetiden tills den kritikerrosade serien som baseras på Kutschers roman äntligen visas på SVT. Serien är förstås inte bättre än sin förlaga, men manusförfattaren har gjort ett styvt jobb med att ha lyckats koncentrera handlingen och lägga ett större fokus på de intressanta politiska intrigerna. Dessutom bjuds man på lysande skådespelare, som Liv Lisa Fries, och en oemotståndlig estetik.

Mest lästa just nu

1) Historiens dom blir hård av Magnus Ranstorp

2) Den största tomheten av Joel Halldorf

3) Om läget i vår demokrati av Tommy Möller

4) Den blinda fläcken av Henrik Nilsson

5) Friheten står på spel av Erik Helmerson

Andra som läst denna
artikel har också läst

1) Den största tomheten av Joel Halldorf

NR 4 2019

Axess Magasin

Är en tidskrift inom området humaniora/samhällsvetenskap och utges av Axess Publishing AB. Tidskriftens målsättning är att fungera som en knutpunkt mellan den akademiska och den publicistiska sfären.

 

Chefredaktör: PJ Anders Linder
Redaktörer: David Andersson, Mats Wiklund, Jan Söderqvist.
Redaktionssekreterare: Katarina O’Nils Franke
Redaktionsråd: Peter Elmlund, Thomas Gür, Peter Luthersson, Nathan Shachar, Louise Belfrage
Ansvarig utgivare: Peter Elmlund

 

För att kontakta redaktionen, mejla redaktionen@axess.se.

...