Innehåll
Ge professorn makten åter
Den akademiska professionen råder inte längre över sitt yrke. Lärarnas och forskarnas allt mer kringskurna frihet har reducerat deras auktoritet.
Detta eviga pratande
Högskoleretoriken är full av löften om att kunskap är framtiden i en föränderlig värld. Men ingen kan förutsäga hur utbildningsutbudet ska se ut för att motsvara behoven.
Utan forskning ingen utbildning
Massuniversitet med kvalitet är möjligt. Men alla nya studieplatser måste åtföljas av forskningspengar.
Satsa på undervisningen
Sverige behöver förena den höga kvaliteten i de tidigare elitutbildningarna med de nuvarande massutbildningarna. Ett samarbete mellan Oxford och Uppsala visar hur det kan gå till.
Vad är högre utbildning?
Den oklara gränsdragningen mot yrkeshögskolan gör att staten måste bestämma vad som är en rimlig forskningsanknytning. Då blir det tydligare vad som kan kallas för högre utbildning.
Studenter måste kunna skriva
Allt fler högskolestudenter har stora svårigheter att uttrycka sig i skrift. Det är en följd av att läraryrket har devalverats och att skolsystemet intresserar sig för utvärdering mer än kunskap.