Aktuella Aniara

Det är tidig morgon i början av juni 1957. Tonsättaren Karl-Birger Blomdahl kör sin jeep genom centrala Stockholm. Bredvid honom sitter poeten Erik Lindegren som Blomdahl just hämtat upp på Lindegrens adress, Riddargatan 15. De är på väg till Bonniers på Sveavägen. Där hämtar de sex exemplar av Harry Martinsons Aniara. De kör därefter i nordvästlig riktning mot Kungsängen – på den tiden en tämligen öde plats.

Blomdahl bor i en oländig trakt intill en vik i Mälaren, därav behovet av en jeep. Under denna junivecka klipper de båda sönder Martinsons diktverk, tar en bit här och en bit där som de sedan tejpar samman till en ny helhet, den som ska bli librettot till operan Aniara.

När grunden är lagd börjar Blomdahl tonsättningsarbete. Han har återkommande mö...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Johan Stenström

Professor emeritus i litteraturvetenskap.

Läs vidare