Allt är bra som det är

2015 var ett annorlunda år för public service. Status quo rubbades. Det var inte längre business as usual.

Det stora skalvet var en uppmärksammad regerings-pm i Storbritannien som i detalj ifrågasatte BBC:s fundament. BBC är ett omhuldat medieföretag men också en lämplig slagpåse för makthungriga politiker. Att bråka av sig på BBC sker med jämna mellanrum, men den här gången var det ändå annorlunda.

Såväl finansieringsmodellen och BBC:s effektivitet som dess breda uppdrag och påverkan på kommersiella medieföretag ifrågasattes. Ska BBC verkligen lägga värdefulla licenspengar på dansprogram och lättsmält underhållning? Och när den tekniska konvergensen gör att samhällsnyttig journalistik inte längre behöver distribueras via dyr radio och tv-teknik höjs r&o...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Läs vidare