Ditt dagliga bröd

För 40 år sedan, våren 1976, skapade en stor kampanj ramaskri när den basunerade ut att ”Socialstyrelsen vill att vi äter 6–8 skivor bröd om dagen”. I pressen rasade kommentarerna och många ironiserade över budskapet. Kampanjen JO-anmäldes och skapade även riksdagsdebatt. Andra var mer fundersamt kritiska: Är det inte skillnad på limpa och limpa? Att kampanjen finansierades av Brödinstitutet (en intresseorganisation för brödindustrin), i samråd med Socialstyrelsen (och det nystartade Konsumentverket) blev aldrig centrum för debatten som istället kom att handla om gränserna för statens uppgifter.

Socialstyrelsen bedrev en expansiv hälsoupplysning under 1970-talet, främst i samarbete med näringslivet men också med kulturlivet. Brödkampanjen, som bara var en del av denna verksamhet, är däremot det e...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Fredrik Norén

Doktorand vid institutionen för kultur och medievetenskaper vid Umeå universitet.

Läs vidare