Fångade av algoritmerna

Det finns få tillfällen då jag tvivlar så mycket på marknadsekonomins förträfflighet som när jag betalar månadens räkningar via internetbanken och tvingas fylla i milslånga referensnummer. Det är så klart jättefiffigt för företagen att baka in en massa information i referensnumren, men varför ska jag behöva jobba gratis åt dem?

Det är bara ett exempel på en synnerligen irriterande konsekvens av den självscanningstrend som Per Svensson pekar på i sin essä. När varor, tjänster och handelsplatser präglas av informationsteknologi innebär det inte bara färre direkta mellanmänskliga kontakter – det betyder också att alltmer administrativt arbete lassas över på oss konsumenter. Säkert blir det billigare, men för det mesta har man som konsument inget riktigt val, efterso...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Charlotta Levay

Docent och lektor i företagsekonomi vid Lunds universitet och Norges miljö- och biovetenskapliga universitet, NMBU.

Läs vidare