Grisen i Bryssel

I förrfjol romandebuterade den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig med An einem klaren, eiskalten Januarmorgen zu Beginn des 21. Jahrhunderts, vars hjärtpunkt utgörs av den arketypiska bilden av en varg som vandrar runt på gatorna i ett vinterfrostigt Berlin. Motsvarande vision i österrikaren Robert Menasses senaste roman Die Hauptstadt (Suhrkamp) – vinnare av fjolårets Deutscher Buchpreis – är en tamgris på rymmen, sinnebildlig och emblematisk även den. Genom hela romanen gäckar den invånarna och besökarna i huvudstaden, nämligen Bryssel, där grisen med jämna mellanrum skymtas av romanens många huvud- och bifigurer.

”Den tyskspråkiga litteraturens första EU-roman”, har boken kommit att kallas, och det var förstås bara en tidsfråga innan unionens förment alarmerande identitetskris skulle bli förem&aring...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Martin Lagerholm

Litteraturkritiker och kulturskribent.

Läs vidare