Högtflygande ideal
USA grundades på längtan efter ett idealsamhälle. Att skapa ett religiöst eller sekulärt Utopia har alltid varit en del av den amerikanska drömmen, skriver Anders Johnson.
Den 21 mars 1630 samlades en grupp engelska puritaner i Holyrood Church i Southhampton för att lyssna på en predikan av John Winthrop. Han citerade ett stycke ur bergspredikan (Matteus 5:14): ”You are the light of the world. A city on a hill cannot be hidden”; (”Ni är världens ljus. Inte kan en stad döljas, som ligger på ett berg.”)
Kort därefter avseglade gruppen till Massachusetts Bay-kolonin som hade grundats 1628. Winthrop ville där bygga ett puritanskt idealsamhälle. Han räknade med att det skulle få världens ögon på sig, och fick därför inte misslyckas.
”A city on a hill” har blivit en vanligt uttryck för drömmen om att skapa ett amerikanskt idealsamhälle. Ronald Reagan är en av dem som har använt denna metafor. En del av dessa drömmar har tagit sig uttryck i försök att skapa ett religiöst eller sekulärt Utopia. Ofta var egendomsgemenskap en grund för dessa samhällen.
”Dessbättre blev det den brittisk-nederländska traditionen, inte den latinska, som kom att prägla USA.”
Försök att förverkliga sådana drömmar kunde genomföras i de engelska och nederländska kolonierna, där självständiga initiativ uppmuntrades, och där det på sina håll rådde religionsfrihet. I de spanska och franska kolonialväldena tolererades dock ingen annan religion än katolicismen. Dessbättre blev det den brittisk-nederländska traditionen, inte den latinska, som kom att prägla USA.
John Winthrop ledde Massachusetts Bay-kolonin efter stränga puritanska principer. Puritanerna var kongregationalister, vilket innebar att de hävdade de enskilda församlingarnas sammanhållning och självständighet gentemot den världsliga och kyrkliga överheten. Detta gav upphov till en tradition med direktdemokratiska town meetings (beslutande medborgarmöten) som än idag hålls i New England.
Puritanerna betonade vikten av god utbildning, och utbildningsväsendet blev tidigt det mest avancerade i Nordamerika. Här startades också flera tryckerier, bokförlag och tidningar.
Men puritanismen innebar också krav på en strängt moralisk livsföring och avhållsamhet från världsliga nöjen. Det hårda teokratiska styre som puritanerna utövade i Massachusetts på 1600-talet gjorde att flera grupper mer eller mindre frivilligt lämnade kolonin. Den första gruppen leddes av pastor Roger Williams som fördrevs från Massachusetts på grund av att han förordade en absolut religionsfrihet och separation mellan stat och kyrka. Tillsammans med tretton anhängare grundade han 1636 kolonin Providence Plantations, vilket 1647 blev en del av den nya kolonin, sedermera delstaten, Rhode Island. Där infördes en strikt åtskillnad mellan stat och kyrka, vilket sedermera blev en grundbult i USA:s konstitution.
Kväkaren William Penn tilldelades 1681 en koloni som ersättning för den skuld som den brittiska kronan hade till Penns far med samma namn. Karl II bestämde att området skulle heta Province of Pennsylvania för att hedra fadern. Penn jr blev guvernör och byggde upp ett samhälle präglat av religiös tolerans och fredliga relationer mellan alla människor, även med urbefolkningen.
Det religiösa samfundet Harmony Society grundade, under ledning av George Rapp, samhället Harmony norr om Pittsburgh, Pennsylvania 1804. Där skulle egendomsgemenskap råda. Tio år senare etablerade gruppen ett nytt samhälle, New Harmony, i Indiana. Det övertogs 1825 av den brittiske filantropen Robert Owen. Han hade inspirerats av bland andra Jeremy Bentham, utilitarismens och rättspositivismens upphovsman, till att göra sitt bomullsspinneri utanför Glasgow till ett mönstersamhälle. Owen försökte grunda ett samhälle på socialistisk och kooperativ grund i Indiana. Han gav dock upp detta försök 1828.
Harmony Society återvände till Pennsylvania 1825 där de grundade samhället Economy (nu Ambridge) nära Pittsburgh. Kolonisterna startade fabriker och andra företag samt olika kulturinstitutioner vilket gjorde dem till starka regionala aktörer. Harmony Society upplöstes 1905 då endast tre medlemmar fanns kvar.
Anhängare till den franske utopiska socialisten Charles Fourier grundade 1844 idealsamhället Utopia öster om Cincinnati, Ohio. Efter tre år omorganiserades det till ett kooperativt, marknadssocialistiskt samhälle baserat på labour notes (sedlar som angav en viss tids utfört arbete) som valuta.
Icarianerna var en kolonial rörelse grundad av den franske utopiske socialisten och författaren Étienne Cabet som var inspirerad av Thomas More och Robert Owen. Cabet kan ha varit den första som kallade sin lära för kommunism. Efter att ha grundat kortlivade kolonier i Texas och Illinois etablerade de en koloni nära Corning, Iowa, vilken existerade 1854–98. Detta var USA:s mest långlivade konfessionslösa samhälle baserat på egendomsgemenskap.
År 1856 etablerade tyska radikalpietister Amana Colonies väster om Cedar Rapids i Iowa. Kolonin bestod av sju samhällen som fram till 1932 byggde på egendomsgemenskap och självförsörjning.
Det svenska bidraget till den amerikanska utopismen återfanns i Illinois. Här grundades kolonin Bishop Hill 1846 under ledning av Erik Jansson från Biskopskulla i Uppland. Den baserades på egendomsgemenskap och hade över tusen invånare 1850.
Populärt
Det löser sig inte
New Public Management lär oss att misstro allt och alla. Men varför ska vid då sätta vår lit till dess modell?
Jansson ansåg sig vara en av Gud utvald profet och grundade erik-jansismen. Hans liv före och efter emigrationen skulle kunna ligga till underlag för en mycket dramatisk tv-serie. Bland annat lät han arrangera tre bokbål på religiös litteratur i Hälsingland 1844, eftersom Bibeln var den enda religiösa urkund han erkände. Han misshandlades av uppretade mobbar och fängslades flera gånger. Jansson rymde vid ett tillfälle under en fångtransport och höll sig undan genom att klä ut sig till kvinna. Han var en despotisk ledare och kunde predika i fem–sex timmar. Han mördades av en tidigare medlem av Bishop Hill-kolonin 1850. Kolonin upplöstes i början av 1860-talet.
Mormonernas Utah är nog det mesta framgångsrika försöket att etablera ett idealsamhälle i USA. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, vanligen kallad Mormonkyrkan, grundades av Joseph Smith i Palmyra, New York 1830. Samma år utgav han Book of Mormon där det sägs att Jesus besökte Amerika efter sin uppståndelse, utvalde tolv lärjungar och organiserade en kyrka.
Smith förespråkade polygami, och hade åtminstone ett 30-tal hustrur. Han försökte etablera mormonbosättningar i Missouri och Illinois, vilka mötte stort motstånd från andra nybyggare. Bland annat skapade de det blomstrande idealsamhället Nauvoo i Illinois 1839, vilket blev större än Chicago. De lämnade staden 1846, vilken tre år senare såldes till icarianerna.
Efter att Smith hade dödats av en antimormonsk mobb 1844 splittrades samfundet. Brigham Young övertog ledningen för den största grenen. För att undgå förföljelse ledde han medlemmarna upp Klippiga bergen. Här rådde ingen konkurrens om marken. Framgång kunde endast vinnas genom hårt och välorganiserat arbete som utfördes av människor beredda till stora uppoffringar – och här hade mormonerna sina komparativa fördelar.
En vanlig metafor för mormonernas samhälle är bikupan, och själva ser de sig som flitiga honungsbin. Delstaten Utahs motto är ”industry”, efter latinets industria (=”verksamhet” eller ”flit”). Mormonerna utgör cirka 55 procent av invånarna i Utah som har den högsta andelen regelbundna kyrkobesökare, hög nativitet (mormoner skaffar många barn) samt en för USA hög kunskap i främmande språk (emedan mormonerna sänder sina barn som missionärer över hela världen). Utah är också ledande vad gäller frivilligarbete. Därtill är företagsklimatet gott. Här, högt uppe i bergen, finns nog det närmaste man kan komma John Winthrops vision om ”a city on a hill”.
Skriftställare och näringslivshistoriker.