Kunskapen som försvann

Men även om vi utmärker oss genom vår effektivitet på området, är vi inte ensamma. Tvärtom: senare decenniers reformiver på skolområdet är en del i en nationsövergripande trend. Det är denna trend, liksom dess följder, som är ämnet för boken Why Knowledge Matters av E D Hirsch. Vid sidan av USA och Frankrike intar Sverige här den mest framträdande platsen som avskräckande exempel. Så är också delar av Hirschs beskrivning i det närmaste identisk med den i svenska studier på området, bland annat de mycket läsvärda Lärarens återkomst av Jonas Linderoth (2016) och Kunskapssynen och pedagogiken, redigerad av Magnus Henrekson (2017).

Hirsch beskriver hur förödande skolans utveckling varit i de länder som har följt de pedagogiska modeströmmarna. Beskrivnin...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Katarina Barrling

Docent i statsvetenskap vid Uppsala universitet.

Läs vidare