Lära sig eller tycka till?
De svaga kunskapsresultat som blivit tydliga genom en rad internationella mätningar har naturligtvis mer än en förklaring. Men en avgörande faktor ligger i själva synen på kunskap och lärarens uppgift, och denna präglas i hög grad av idéer som symboliseras av namn som Foucault och Bourdieu.
Idéhistorikern Ingrid Wållgren skriver ytterst intressant på detta tema i Kunskapssynen och pedagogiken (Dialogos, 2017) – en nyutkommen bok där hon tillsammans med professorerna Inger Enkvist, Martin Ingvar och Magnus Henrekson tacklar frågan: ”Varför skolan slutade leverera och hur det kan åtgärdas.”
Det är långt ifrån enkelt att frilägga och begripliggöra det omfattande och amorfa tankegods som brukar sammanfattas med begreppet ”postmodernism”, men Wållgren gör det med klarhet och s...
Senior rådgivare i Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.