Medier i kris och krig

När den svenska mediehistorien sammanfattas lär 2016 framstå som ett märkesår. Stampen, ett av Sveriges största mediehus som i maj ansökte om rekonstruktion, visade sig vara ett konkursbo.

Stampens agerande under 00-talet finns väl beskrivet i företagets utgivna bok, Avstampet, som 2012 summerade avgående vd:n Tomas Brunegårds sexton år på Stampen. Boken är tänkt som en panegyrik över Brunegårds affärer men bara ett par månader efter utgivningen börjar Stampen krackelera och boken är idag en skrattretande handbok i hur man överbelånar och sönderkonsoliderar ett medieföretag.

Rekonstruktionen idag är framförallt en effekt av en sprickfärdig belåning vid olika förvärv, bland annat ett 1,8 miljarders lån vid köpet av Centertidningarna 2005. Under de sexton åren gick St...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Läs vidare