Njutning för ögon och öron

Trappa i Hotel Tassel. FOTO: GettyImages

I år ordnas en rad aktiviteter i Bryssel för att uppmärksamma jugendstilen inom arkitektur och konst, skriver Laura Barbagallo.

För alla älskare av sekelskifteskonst är Bryssel i år den europeiska huvudstaden att besöka framför andra. Bryssel är födelseorten för jugendstilen, eller art nouveau, med det i sammanhanget kanske mer passande franska begreppet. Den nya stilen inom arkitektur, dekoration och konst kunde födas här tack vare ett antal nyskapande arkitekter, som från och med 1890-talet lyckades förena ett antal samtida trender i omkring 400 nya byggnader i Bryssel. Den främsta bland dem var Victor Horta (1861–1947).

I år är det 130 år sedan Horta byggde Hotel Tassel, som anses vara världens första byggnad i den nya jugendstilen. Tillsammans med tre andra byggnader av honom fördes det upp på Unescos världsarvslista år 2000. Med sitt djärva burspråk och slående ljusinsläpp, sin innovativa planlösning och användningen av industriella material tillsammans med dynamisk, naturinspirerad dekoration har byggnaden haft ett avgörande inflytande på arkitekturhistorien.

Flera element i sekelskiftets Bryssel samverkade för att skapa drivkrafter för kreativitet. Först och främst var det välståndet inom borgerligheten, som hade växt tack vare landets tidiga industria­lisering och de enorma rikedomarna som strömmade in från kolonierna. Från Storbritannien spreds idéer från Arts and Crafts-rörelsen, och nya hantverksskolor etablerades. Tack vare mekaniseringen av tryckkonsten kunde också tidskrifter och affischer tryckas snabbare och lättare, och bidra till att sprida idéer och trender från utlandet. Tävlingsandan som präglade deltagandet i världsutställningarna bidrog också. Slutligen bör vi nämna det stora inflytandet på smak och grafik som kom från Japan, efter det att landet efter sekellång isolering öppnats för omvärlden under andra halvan av 1800-talet.

Belgien var sammanfattningsvis ett liberalt land som attraherade många industrialister, vilka blev mecenater och beställare av konst och arkitektur. De kunde visa sitt ekonomiska och sociala inflytande genom att erbjuda konstnärer och arkitekter en nästan fullständig frihet i uttrycket.

Att 2023 skulle bli ett jubileumsår särskilt ägnat åt belgisk jugendstil i alla dess konstnärliga former bestämdes för två år sedan, då regionen lade fram en plan för att bli ”jugendstilens världshuvudstad”. Ett brett program med aktiviteter och invigningar har planerats för att belysa det belgiska sekelskiftets kulturarv. Ett viktigt inslag har varit att identifiera, skydda och restaurera flera byggnader som i vissa fall riskerar att kollapsa. De regionala myndigheterna har ökat stödet till museer och institutioner relaterade till jugendstilen för att föra ut kunskap till skolor och en bredare allmänhet. Det blir också en omfattande digitalisering av offentliga samlingar.

I februari invigdes programmet med den 68:e upplagan av konstmässan BRAFA Brussels Art Fair, i vackra lokaler i Brussels Expo, som denna gång hade ett särskilt jugendstils­fokus. Särskilt värda uppmärksamhet är ett antal målningar av Elisabeth Sonrel, Emile Fabry och pasteller av Lucien Levy-­Dhurmer. Utställningslokalens utsökta matta, som täckte golvet i alla paviljongerna, baserades på en originalritning av Victor Horta.

Inom ramen för den årliga BANAD Festival (Brussels Art Nouveau and Art Deco Festival) ökade också takten av visningar av offentliga och privata miljöer, inklusive visningar av Maison Cauchie, ursprungligen hem och ateljé för artistparet Cauchie och ett av de bästa exemplen i Belgien på den skotska Glasgowskolans inflytande. Maison Hannon, byggt 1902 för ingenjören vid Solvaygruppen Eduard Hannon och ritat av Jules Brunfaut, öppnade efter en lång renovering den 1 juni som ett nytt museum. Även Bryssels stadsmuseum har i år vikt en del av sin permanenta utställning för att visa upp sekelskifteskonst ur sina samlingar, från broderi till måleri, arkitektur och konsthantverk.

I hallen Bozar (även den ritad av Horta, 1928) kommer en utställning som undersöker grundläggande teman och linjer i Hortas verk att ta vid i mitten av oktober (den följer på vårens uppmärksammade utställning om svensk konst, ”Swedish Ecstacy”), ”Victor Horta and the Grammar of Art Nouveau”.

Populärt

Det löser sig inte

New Public Management lär oss att misstro allt och alla. Men varför ska vid då sätta vår lit till dess modell?

Inte heller sekelskiftets musikliv har glömts bort: Schaerbeeks kommun ordnade under maj en serie konserter med musik av Respighi, Puccini, Ravel, Chausson, Webern, Kodaly och Strauss i flera hi­storiska sekelskiftesmiljöer.­

Det blir ett år av total njutning för ögon och öron.

Laura Barbagallo

Frilansskribent.

Mer från Laura Barbagallo

Läs vidare