Paris som världsmetropol

Balettprovet(1873) av Degas. FOTO: Alamy

Edgar Degas och Edouard Manet, två av 1800-talets främsta konstnärer i Frankrike, var till sin personlighet mycket olika: Manet utåtriktad och öppenhjärtig, Degas tillbakadragen, nästan misantropisk och med något hemlighetsfullt över sitt väsen. Manet var elegant, omtalades ofta i pres­sen och hade en central plats i Paris kulturella kretsar, där han briljerade med sin spiritualitet. Även den reserverade Degas hade flera vänner, men han släppte helst inte in dem i sin ateljé. Manet tog däremot gärna emot i sin ateljé för att där kunna lägga ut texten om sina idéer om konsten.

Degas och Manet förenades av en solid vänskap, som dock inte var utan inslag av irritation o...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Lena Kåreland

Professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Läs vidare