Teaterkriget mot Hitler

År 1933 hoppades Meir Weisgal att ett teaterkrig mot Hitler skulle väcka världsopinionen och leda till förändring. Weisgal älskade teater, var aktiv sionist bosatt i USA och visionär. Han tog kontakt med den berömde regissören Max Reinhardt i Paris.

Till textförfattare valdes Franz Werfel. I romanen De fyrtio dagarna på Musa Dagh hade han gett en uppmärksammad och detaljerad beskrivning av turkarnas massaker på armenierna. Enligt Reinhardt kvalificerade det honom till att skriva historien om förföljelsen av det judiska folket. Kurt Weill, som samarbetat med Bertolt Brecht i Tolvskillingsoperan och 1933 tvingats lämna Tyskland, valdes att skriva musiken.

Berättelsen fick namnet Den eviga vägen och utspelar sig i en synagoga i Europa, dit byns judar flytt i rädsla för pogromer. Rabbinen läser berättelser ur B...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Eli Göndör

Fil dr i islamologi, leder Timbros integrationsprogram: Majoritet och mångkultur.

Läs vidare