Tryckt stämning

Eller på det nya tåget över digitala Bält där modiga, morske män prövar stegen över okänd is för att göra nya, banbrytande erövringar?

Den sitter åtminstone inte lönnfet och sippar på en drink i skuggan vid poolen. De dagarna är över, och många traditionella medieföretag kämpar för sin överlevnad. Allra tyngst har det varit för de tryckta medierna. Sedan 2007 har andelen svenskar som prenumererar på en dagstidning sjunkit från 70 till 55 procent. Dagspressens viktiga annonsintäkter har samtidigt sjunkit från 8,8 till 5,4 miljoner kronor. Även tidskrifterna har tappat upplaga, räckvidd och annonsintäkter. Minst 800 svenska journalister har förlorat jobbet de senaste två åren och var tredje lokalredaktion har lagts ner de senaste tio åren.

Orsakerna kan vara flera: ett...

Den här innehållet är en del av Axess+.

Bli prenumerant för att få åtkomst nu!

Prenumerera
Olle Lidbom

Kommunikationschef på Norstedts och Rabén & Sjögren.

Läs vidare