VETENSKAP       BILDNING       TRADITION

Sök på axess.se

Sök i
Sortera

Men tänk om SAS-reklamen faktiskt är dålig?

flygplan.jpg

Kraschlandad kampanj eller offer för komplott? Foto: Oliver Holzbauer (Creative Commons)
  

Det finns ingen ”skandinavisk” kultur – alla goda idéer har kommit utifrån. Inte ens köttbullarna får vi skandinaver ta åt oss äran för. Eller? Budskapet i SAS utskällda reklamkampanj är lika grunt som det är dumt.

De som på allvar tror att all skandinavisk kultur uppstått i ett slags vakuum är ytterst få till antalet. Men att det finns en skandinavisk kultur som, till exempel, värderar jämställdhet och individuell frihet högre än andra länder i världen är självklart. Det räcker med att se var de skandinaviska länderna placerar sig i förhållande till övriga stater i World Values Survey för att konstatera att vi utgör en extrem snarare än en global norm. Även om vi gärna vill tro det.  

Men visst. Intentionen var god: öppenhet, tolerans och möten med andra människor är bra saker. Och det kan man ju framföra utan att behöva dra fram den gamla ”det finns ingen inhemsk kultur”-halmdockan från källaren.  

För ryska propagandasajter och svenska nationalistmiljöer var kampanjen självklart "gefundenes Fressen" och den spreds i rekordfart. SAS valde inom kort att plocka ned reklamen och skyllde på att den blivit utsatt för en ”attack”.

Både DN och Aftonbladet hakade snabbt på och köpte SAS beskrivning av verkligheten rakt av: en fin kampanj hade blivit kapad av ryska och svenska troll. Aftonbladets ledarsida går längre och menar att kritiker av kampanjen gör sig till nyttiga idioter.

Att många faktiskt blev arga för att budskapet i filmen var korkat och att kampanjen därmed är ett fiasko blir följaktligen en de facto illegitim position i offentligheten. Så bidrar också medierna till att driva på polariseringen ytterligare, till Kremls stora nöje.  

Om detta måste det gå att föra en sansad debatt om.          


Boken, läsandet och fattningsförmågan

Berättandet och läsandet har genom historien fyllt en central roll för människans liv. Just nu förändrar digitaliseringen berättandet och läsandets förutsättningar i grunden.

En ny bok

I programserien ”En ny bok” intervjuar programledarna Mats Wiklund och Katarina O’Nils Franke forskare och författare som medverkat i antologier och essäsamlingar utgivna av Axel och Margaret Ax:son Johnson stiftelse.

Where Is Life Science Heading In The Future?

Genes, Technology And Society

Tvådagarsseminarium inspelat 14-15 maj 2018 på Engelsbergs bruk.

Global Axess 2018: Kunskap och information

Kunskap och information är temat för årets upplaga av Global Axess. Kunskapens betydelse har varit uppenbar för människan allt sedan Adam och Evas tid, men informationssamhället ställer oss inför nya frågor. Inte minst: Vad innebär det allt intensivare flödet av information och åsikter för vår förmåga till helhetssyn och förståelse? Gör det oss klokare eller dummare? I programmen ger forskare, journalister och författare sina bilder av utvecklingen.

Studio Axess

PJ Anders Linder tacklar tidens aktuella frågor med intressanta och kvalificerade gäster. Du vet väl att du kan lyssna på avsnitten fredagar innan TV-sändningen? Besök: axess.se/podcast