Frågor och svar

Axess Magasin

Hur tecknar jag en prenumeration på Axess Magasin? 

Vill du bli prenumerant? Välkommen! Klicka här.
Som prenumerant på Axess Magasin får du även tillgång till Axess Magasin digitalt och Axess TV via Axess Play utan extra kostnad.

Har du problem med din Axess prenumeration? 

Vid frågor rörande adressändring, utebliven tidning, inloggning till hemsidan eller övrigt gällande din prenumeration ber vi dig att gå in på Mina sidor. Eller kontakta vår kundtjänst vardagar klockan 8.00 – 18.00 på 08-799 63 31 eller axess@flowyinfo.se

Återstående utgivning av Axess Magasin 2023 

Nr 9: 12/12

När kommer Axess Magasin ut 2024?

Nr 1: 5/2, Nr 2: 4/3, Nr 3: 8/4, Nr 4: 6/5, Nr 5: 10/6
Nr 6: 9/9, Nr 7: 7/10, Nr 8: 4/11, Nr 9: 9/12

Jag vill skriva i Axess Magasin 

Det är många som vill bli publicerade i Axess Magasin, vi har tyvärr inte möjlighet att ta in alla texter. Har du ett ämne som du skulle vilja fråga om kan du maila redaktionen@axess.se med en synopsis om vad din tex skulle avhandla och även en kort presentation om dig själv. 

Axess Plus

Vad är Axess Plus?

Axess Plus är Axess digitala produkt och ger tillgång till Axess Magasin och Axess TV digitalt.

Hur tecknar jag en prenumeration på Axess Plus?

Vill du prenumerera på Axess Plus? Välkommen! Klicka här.

Hur säger jag upp mitt prenumeration på Axess plus? 

Du kan säga upp ditt abonnemang direkt via Mina sidor eller genom att mejla:  axess@flowyinfo.se eller ringa: 08-799 63 31

Jag är prenumerant på Axess Magasin, behöver jag teckna prenumeration på Axess plus? 

Nej, det digitala innehållet på axess.se är detsamma för prenumeranter av Axess Magasin och prenumeranter på Axess Plus. 

Jag är prenumerant på Axess Magasin men kan inte logga in?  

Vid frågor rörande adressändring, utebliven tidning, inloggning till hemsidan eller övrigt gällande din prenumeration ber vi dig att gå in på Mina sidor. Eller kontakta vår kundtjänst vardagar klockan 8.00 – 18.00 på 08-799 63 31 eller axess@flowyinfo.se

Axess TV

Hur kan jag se Axess TV? 

Beroende på vilken tv-distributör du har kan du behöva köpa till Axess TV eller göra en kanalsökning. Axess TV finns hos Telia, Tele2, Boxer, Telenor, Ownit och Sappa. Kontakta din tv-distributör för specifik information.

Saknas Axess TV i din tv-distributörs utbud? Då kan du fortfarande få tillgång till Axess TV via Axess Plus. Teckna ett prenumeration direkt här.

Hur ställer jag in Axess TV i min mottagare? 

Gör en automatisk kanalsökning. I vissa fall kan man behöva göra en automatisk ominstallation. Kontakta din tv-distributör vid problem.

Om jag behöver assistans, vart vänder jag mig? 

Behöver du hjälp med att se Axess TV eller frågor angående ditt tv-abonnemang, kontakta din tv-distributör. Vi finns hos Telia, Tele2, Boxer Telenor, Ownit och Sappa.

Axess Play

Med Axess Play kan du se våra program och sändningar när och där det passar dig bäst! 

Kan jag använda Axess Play utomlands?

Axess Play är tillgängligt i hela världen men på grund av rättighetsskäl går vissa program bara att se i Sverige.  

Jag får felmeddelande för ett visst program.

Förmodligen har något gått fel när video laddades upp för programmet, vänligen meddela info@axess.se om vilket program som visar felmeddelande så ska vi åtgärda felet så snabbt som möjligt. 

Axess Play på Apple TV 

• Titta på Axess program och livesändningar 
• Spela upp från annan enhet på din TV via AirPlay  

AirPlay 

Via Apples AirPlay kan du skicka video från din iPhone, iPad, iPod Touch eller en Apple-dator med webbläsaren Safari till din Apple TV och ta del av innehållet på våra tjänster. 

1. Anslut din Apple TV till din TV via HDMI-uttaget 
2. Anslut din Apple TV och iOS-apparat till samma WiFi-nätverk 
3. Välj det program eller klipp du vill se i din telefon, surfplatta eller dator. 
4. Aktivera AirPlay via ikonen i övre högra hörnet av skärmen (ser ut som en skärm med en uppåtpil i) och välj önskad plats att spela upp din video*. 

*Om AirPlay-ikonen inte finns tillgänglig i videospelaren så har din apparat och Apple TV inte kontakt med varandra. Dubbelkolla så att de är anslutna till samma WiFi-nätverk. 

Axess Play på Chromecast 

Med en Chromecast kan du titta på Axess Play direkt på din TV.  

Vi rekommenderar att du följer Googles instruktioner för att installera din Chromecast. Det går att casta axess.se via webbläsaren Chrome från datorer samt från mobiler och surfplattor med operativsystemet Android. 

Så castar du:

1. Anslut din TV till samma WiFi-nätverk som din dator, mobil eller surfplatta är ansluten till. 
2. Tryck på chromecast-ikonen i videospelaren. 
3. Välj den Chromecast du vill casta till. 
4. Börja titta! 

Chromecast-symbolen saknas för Axess Play ?

Innan du hör av dig till oss vill vi att du genomför följande steg. Du kan börja med att: 

1. Uppdatera hemsidan och se om symbolen kommer upp. 
2. Omstart av chromecast genom att dra ut sladden i två minuter 
3. Om det fortfarande inte fungerar vill vi att du testar åtgärderna nedan 

Kontrollera att din enhet är ansluten till samma nätverk: 

1. Öppna appen Google Home på din Android-enhet.
(Om du inte har appen Google Home laddar du ner den nu).
2. Välj fliken Hem (Home) längst ner till vänster på skärmen.
3. Bläddra ner till sektionen Enheter (Devices) och leta reda på din Chromecast    
• Om din Chromecast visas använder den samma nätverk som din Android-enhet.                     
• Om din Chromecast inte visas kan den vara ansluten till ett annat nätverk än din Android-enhet. Support för att byta nätverk finns på Googles supportwebbplats. 
4. Prova Axess.se igen när din Chromecast använder samma nätverk som din Android-enhet. 

Starta om din enhet: 

1. Stäng av din Android-mobil eller Android-surfplatta genom att hålla ner på/av-knappen.           
2. Bekräfta att du vill stänga av enheten.  
3. Tryck på på/av-knappen igen för att slå på enheten.              
4. Prova Axess igen när din enhet har startats om 


Uppspelningsproblem 

Om du har problem med att ett program/klipp hackar eller slutar för tidigt eller inte startar alls rekommenderar vi att du provar följande steg innan du kontaktar oss. 

Börja med att kontrollera din nätverksanslutning. Du kan prova att: 

1. Starta om din router 
2. Spela programmet/klippet på en annan apparat. 
3. Spela programmet/klippet på samma enhet men med en annan internetuppkoppling, till exempel genom att öppna HotSpot i mobilen. 
4. Testa din internet-anslutning. Nedladdningshastigheten bör ligga på minst 8 Mbit/s och svarstiden under 20 ms. Du kan testa din anslutning här: http://www.bredbandskollen.se/ 
5. Spela programmet/klippet en annan tid på dygnet, då nätverket kanske inte är belastat lika mycket. 
6. Testa att ändra brandväggens inställningar från hög till medium. 
7. Om uppspelningsproblemet löser sig när du använder ett annat nätverk kan det vara en överbelastning i ditt nätverk eller att din apparat har svårt att komma åt våra videoströmmar. I sådana fall ska du i första hand kontakta din nätverksoperatör.  

När du genomfört felsökningen av ditt nätverk kan du testa följande. 

• Rensa cache och cookies i din webbläsare.   
• Testa en annan webbläsare. Ibland genomförs uppdateringar som påverkar funktionaliteten under en viss tid. Testa därför alltid en annan webbläsare när det inte fungerar: https://browsehappy.com/  
• Uppspelningsproblemet kan också bero på att grafikkortsdrivrutiner, annonsblockerare eller övriga tredjepartstillägg står i konflikt med den videotjänst du använder. Prova gärna att: 
– Tillfälligt stänga av eller undanta Axess webbplats från annonsblockerare, brandväggar och antivirusprogram. 

Varför tror Axess Play att jag är utomlands? 

Om du befinner dig i Sverige och Axess Play ändå tror att du är utomlands beror det vanligtvis på någon av följande orsaker. 

1. Fel IP-adress 
2. Brandväggens inställningar 

Fel IP-adress 

Om du varit på en resa nyligen eller kopplat upp dig till ett tåg eller en bil som leder datatrafiken via utlandet kan Axess Play tro att du är utomlands. 

• Det kan också bero på något fel hos din internetoperatör. Vi får endast visa vissa program i Sverige eller inom EU och din dators IP-adress  måste därför befinna sig i rätt region. 
• Om din IP-adress är registrerad utomlands och du är i Sverige rekommenderar vi att du tar kontakt med din internetoperatör (Exempel på internetoperatörer är Telia, Telenor, Bahnhof). 

Om du använder ett publikt Wifi och Axess Play tror att du befinner dig utomlands rekommenderar vi att du kontaktar den som ansvarar för Wifi:et. 

Brandväggens inställningar 

Kontrollera att din lokala brandvägg inte blockerar Flash player. Det kan förhindra att det går att spela upp klipp eller program. 

För Android (Reduce Data Usage i Chrome) 
 
I webbläsaren Chrome för Android är det möjligt att via inställningar minska mängden data som används. Det kan i sin tur medföra att vi tror att du befinner dig utomlands. För att lösa det måste du ändra inställningarna via Settings -> Bandwidth Management -> Reduce Data Usage -> Off. 

Koppla ihop din dator och TV 

Du kan koppla ihop din dator med din TV. När datorn är ihopkopplad med tv:n kan du sitta i tv-soffan och se program från Axess Play – när du vill. 

Det finns många olika slags datorer och tv-apparater. Här beskriver vi de vanligaste varianterna. Om det inte stämmer med just din dator och TV, kan du prata med din tv- eller datorhandlare, så hjälper de dig. 

Webb 

• Om du använder webbläsaren Chrome, se till att du har den senaste versionen. Du hittar mer om informationen om det här
• Se till att du har den senaste versionen av din enhet.  
• Testa att casta på följande sätt: 
– Uppe till höger i webbläsaren finns tre punkter (under X) som betyder Anpassa och kontrollera Google Chrome. 
– Öppna denna och välj Casta som finns i mitten. 

HDMI på både tv och dator 

HDMI på tvoch dator ger ljud och bild av hög kvalitet. För att koppla ihop apparaterna behöver du en HDMI-sladd. Den köper du i en teknik- eller datoraffär. 

Du kan behöva ställa om ljudinställningarna på datorn. 

• Om du har Windows 7 eller senare, gå till Kontrollpanelen och välj ”Ljud” – ”Uppspelning av ljud”. Ändra till din HDMI-utgång. 
• Har du Mac OS X går du in på ”Systeminställningar” – ”Ljud”. Det kan vara så att ditt grafikkort inte stödjer ljud i HDMI-kontakten. Läs i manualen för ditt grafikkort.