Rädda högskolan från devalvering

I lördags skrev SvD:s Sam Sundberg en lång kulturartikel som gör vad den kan för att tona ned oron för ungas bristande skrivförmåga. Läget är säkert inte så farligt, menar han. Unga får ju läsa kompendier i skolan och på sociala medier läses det en massa. Vad detta säger om förmågan att uttrycka sig i skrift förblir dock tämligen oklart.

Sundberg har också vänligheten att referera till mig som en röst som ”varnat för en förflackning av högskoleutbildningen”. Det stämmer, och det stämmer minst lika väl i dag som när jag skrev den artikel av mig han omnämner. Den som har ork och lust kan gärna ta del av den här – ”Rädda högskolan från devalvering” – och göra sig en egen bild av om jag ägnade mig åt orimlig alarmism eller ej den där försommardagen 2013.

Ett smakprov: ”Till Universitetsläraren (5/2013) säger fil dr Ebba Lisberg Jensen: ”Det finns de som inte vet att en mening börjar med versal och avslutas med punkt … Många studenter har jättesvårt att förstå frågor och instruktioner.” Fast det hindrar dem inte från att be om beröm: ’Många studenter är helt enkelt inte vana att möta obehag … En del kräver uttalat positiv kritik även när de lämnar in uppenbara hastverk.'”

PJ Anders Linder

Senior rådgivare i Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.

Läs vidare