VETENSKAP       BILDNING       TRADITION

Sök på axess.se

Sök i
Sortera

Fackböcker 2017

Pennskaftet och pionjären

Av Karin Svanborg-Sjövall

Svaret på Ester Blenda Nordströms fatalistiska brev, veckorna efter ett slaganfall och en längre, djupt självdestruktiv tid, var sannolikt inte det förväntade:

Du brände ditt ljus i ändarna två/du brände det dag och natt/och om du haft fler, du bränt dem också/med lust och med glädje och skratt.

Brodern Frithiof var arg. Den skötsamme tandläkaren som ägnat ett liv åt att förmana, nödfinansiera och banna sin vilda lillasyster hade börjat få nog av det drama som ständigt följde i hennes spår.

Pennskaftet, pionjären och äventyrerskan Ester Blenda Nordström (EBN) brände, mycket riktigt, sitt ljus i ändarna två under sitt korta men intensiva liv. Hon brände en del andra också, längs vägen.

Att författaren Fatima Bremmer har skrivit den allra första biografin om EBN, Ett jävla solsken. En biografi om Ester Blenda Nordström, är egentligen ganska konstigt. Nästan lika konstigt som att Anna Hylanders film om hennes liv inte redan har resulterat i en uppföljande storproduktion. Ester Blenda Nordströms levnadsöde innehåller allt en regissör och författare kan begära: förbjuden kärlek, heroism, socialt patos- och djup tragik. Och detta med det tidiga nittonhundratalets brytningstid som mullrande fond, där en kvinna plötsligt susar omkring på motorcykel trots att bilar fortfarande var ett relativt nytt fenomen på Stockholms gator.



Det var som journalist Ester Blenda Nordström fick sitt genombrott. Det var i sig en sensation, en kvinna som trängde sig fram i en fullkomligt mansdominerad yrkeskår, som både resulterade i, och var resultatet av, en genomgripande förändring av mediernas arbetssätt, tilltal och utbredning. Konservativa Svenska Dagbladet gick i bräschen för en ny, mer personlig och agendadrivande journalistik. Och där jungfrulig mark ska brytas behövs förstås pionjärer. ”Pojken”, eller ”Bansai” som Nordström kallade sig i början av sin karriär, var den perfekta kandidaten: orädd, driven och originell. Hennes medryckande skildringar och förmåga att skapa dramatik runt sin person gjorde henne också till en tidig förlaga till vår tids löpsedelskändisar. Ett slags marknadsdriven emancipation, som satte ljus på den tidens stora sociala frågor.



Här hade vi alltså en ung kvinna som wallraffade före Günter Wallraff. En direktörsdotter som slog igenom med vad som sannolikt är det första undersökande reportaget i svensk tidningshistoria, anställd som piga. Nordström ville skildra livet på en vanlig svensk gård och förstå vilka levnadsförhållanden som drev hundratusentals landsortsbor att ta båten till Amerika. Efter att 1914 ha orsakat en politisk storm med sina artiklar, skrivit en bästsäljande bok om sitt äventyr och fått en motbok publicerad – den utpekade bonden var mindre road av att finna sig själv i spalterna, iförd underkläder på sofflocket medan det övriga hushållet slet hund – var det dags för nästa kick: att skildra samernas tillvaro. Att hon behövde lära sig finska för att kunna ta anställning som nomadlärarinna var inget oöverstigligt hinder. 1915 gav hon sig av.

Avsnittet om Ester Blenda Nordströms äventyr i norr är om inte det mest spektakulära, så bokens mest intressanta. Nordström kom att hamna mitt i Sveriges kanske första mångkulturdebatt. Som vit, privilegierad kvinna kom hon att försvara samernas rätt till sin särart i skuggan av Sveriges hårdföra assimilationspolitik – även om det innebar att de samtidigt förvägrades rätten till en utbildning som kunde erbjuda barnen ett alternativ till det liv de fötts in i. Den bok som Nordström sedan kom att publicera genomsyras av en otvetydig omsorg om samerna men har inte utan fog anklagats för att exotisera och infantilisera det ursprungsfolk som hon själv ville göra sig till advokat för. Nordström älskade vildmarkslivet och flydde ofta till naturen när den socialt krävande, alkoholindränkta kändistillvaron i Stockholm blev för mycket. Men till skillnad från de barn hon undervisade kunde hon välja – och välja bort – det enkla livet.

Fatima Bremmer skriver väl om en djupt fascinerande person. Ändå är det som att det inte riktigt fäster under läsningen. Möjligen handlar det om att författaren blivit så handlöst förälskad i sin huvudperson att hennes historiska kontext aldrig riktigt tillåts interagera med subjektet på allvar. Där finns kampen för kvinnlig rösträtt, där finns krigen, där finns det nya moderna Sverige i sin linda. Men där finns också så många äventyr att skildra, så många glömda meriter och prestationer att uppmärksamma, så många oförrätter, att boken ibland blir som en kamera som fastnat i närbild. Allt utom Ester Blendas säregna ansikte och blekblå ögon försvinner i ett suddigt dis. Tyvärr berövar det Ett jävla solsken ett djup som hade gjort ett unikt människoöde till en potentiellt stor historieskildring.

Ester Blenda Nordström reds uppenbart hårt av åtminstone tre demoner: sin samtids kvinnosyn, sin egen homosexualitet och sitt missbruk. Och kanske var åtminstone de två förstnämnda, paradoxalt nog, också förutsättningar för det som skulle bli en av 1900-talets märkligaste karriärer. Motstånd födde motstånd, ibland destruktivt, men ofta produktivt. Nordström fick inte älska sin Karin öppet och vägrade blankt att ingå det äktenskap som en bekymrad familj och omgivning försökte förmå henne till. Hennes kontroversiella företag och framgångar skapade avundsjuka och fiender, men också stora möjligheter. Berömmelsen och förmågan att ständigt hamna i händelsernas centrum, oavsett om det var på ett kalas eller i politiken, öppnade dörrar för att driva de frågor hon brann för – den kvinnliga emancipationen, Finlands sak, den hårt arbetande människans villkor – men tömde henne på livslust. Flaskan, och efter flera fysiskt destruktiva äventyr, morfinet, blev hennes tillflykt. Ingen kan helt fly sin tid. Även en konträr och viljestark människa som Nordström tvingades till eftergifter.

Så kom hon till slut att faktiskt ingå ett äktenskap, med äventyraren René Malaise, i skuggan av en vulkan i Kamtjatka. På gatan utanför den sovjetiska boden lufsade björnar och vinthundar. I luften virvlande het aska. Den annars så formuleringsglada journalisten var påtagligt fåordig i sin dagbok: ”Gifte mig. Middag hos Vetkovski. Spelat bridge. Regn och tråkigt.”

Det blev föga förvånande ett kort, och kärlekslöst, äktenskap.

Som psykologisk skildring är också det kanske mest intressanta växelspelet mellan hur EBN böjde sig för, och gick till storms mot, den rådande konvenansen. Nordström skrev vid sidan av sina reportage genrebrytande barnböcker om en bångstyrig flicka som sedermera skulle utgöra förebild för Astrid Lindgrens Pippi Långstrump. Bremmer mer än antyder att Lindgren de facto plagierat delar av handlingen från Nordströms då våldsamt populära barnböcker. När det står klart för den förskräckte svenske attachén i Buenos Aires att den berömda journalisten fått för sig att hon ska rida den gamla inkaleden från Argentina till Chile ordnar han så att hon och hennes resesällskap får beväpnad eskort – och ett brev signerat presidenten att myndigheter över hela landet måste bistå expeditionen. Livet som kvinnlig pionjär hade sina nackdelar – men också fördelar.

Men till syvende och sist kommer priset för att avvika alltid vara högt. Pennskaftet från Stockholm lyste upp vägen för en ny generation kvinnliga skribenter och intellektuella, men vare sig den fysiska eller mentala hälsan höll för det halsbrytande tempo som drev Nordström. Missbruket djupnade och ett slaganfall lämnade henne delvis paralyserad. De tidigare så flinka skrivmaskinsfingrarna vill inte lyda när hon författar det brev som ska göra Frithiof så förbannad, ett brev som andas lika delar trots, vrede och sorg:

JAG BRÄNDE MITT LJUS FrÅn BÅDA HÅLL/jag brände det nzatt och dag. MEN Jag ÅNGRAR EJ EN SEKUND DÄRAV;FAST NU Det LYSER ÄIG NER I MIN GRAV/ty åh, mina kära, som jag håller av/vilketthärligt sken det gAV!

Mest lästa just nu

1) "Vi klarar det" av Annika Borg

2) Mest pengar vinner av Karin Henriksson

3) En hjälte i vadmal av Patrik Oksanen

4) Konstnärinnan som tog plats av Lotta Gröning

5) En gammal strid av Malcom Kyeyune

Andra som läst denna
artikel har också läst

1) Tumme med fru Fortuna av Carl Rudbeck

2) I sin egen värld av Per Svensson

3) Akademisk frihet? av MarieLouise Samuelsson

4) Kriget går vidare av Tanja Holm

5) Resonemangsäktenskap av Benjamin Katzeff Silberstein

NR 9 2017

Axess Magasin

Är en tidskrift inom området humaniora/samhällsvetenskap och utges av Axess Publishing AB. Tidskriftens målsättning är att fungera som en knutpunkt mellan den akademiska och den publicistiska sfären.

 

Chefredaktör: PJ Anders Linder
Redaktörer: David Andersson, Mats Wiklund, Jan Söderqvist.
Redaktionssekreterare: Katarina O’Nils Franke
Redaktionsråd: Peter Elmlund, Thomas Gür, Peter Luthersson, Nathan Shachar, Louise Belfrage
Ansvarig utgivare: Peter Elmlund

 

För att kontakta redaktionen, mejla redaktionen@axess.se.

...