Magasin > Det kulturella kapitalet (Nummer 7, 2011)

Nummer

I det här numret

Det kulturella kapitalet

Det kulturella kapitalet

Innehåll

Attraktionsmakten

Soft power, att få folk på sin sida genom att visa på det goda exemplet spritt via lockande berättelser, mat, kultur och ideologi, har blivit allt viktigare, och får betydligt större konsekvenser än den traditionella hårda maktens militära och ekonomiska maktutövning.

Med maten som vapen

För ett årtionde sedan lanserade den thailändska staten en "gastro-diplomatisk" kampanj för att profilera sig i världen och göra landet populärt internationellt, vilket lyckades över förväntan. Thailand skulle inte ha blivit så omtyckt om det inte vore för just maten.

Det nordiska ljuset

I en tid när Kina flyttar fram sina positioner på USA:s bekostnad och Sydeuropa tycks närma sig kollaps, finns det anledning att rikta blickarna mot de skandinaviska länderna. Från en fransk statsvetares perspektiv ter de sig alltmer föredömliga.

Kunskap är makt

USA:s främsta vapen i det kulturella kriget är Hollywood och Harvard. De amerikanska universiteten lockar fortfarande världens främsta akademiker, vilket garanterar landets fortsatta maktställning i världen.

En bro av böcker

Rumäniens främsta exportvara är kulturen. Landets visar att grunden för den europeiska identiteten är historia, traditioner och gemensamma minnen i ett utbyte som pågått i många århundraden.

Konsten att göra goda affärer

Den explosionsartade prisutvecklingen på konstmarknaden antas bero på att konst liksom guld har ett mer bestående värde än till exempel aktier. Skillnaden är att ingen längre vill diskutera vad konstens värde egentligen baseras på.

Den goda smakens pris

Italienska paviljongen vid årets Venedigbiennal utgjordes av ett frontalangrepp på samtidskonsten. Genom att eliminera konstvärldens numera viktigaste agent, kuratorn, visade högerpopulisten Vittorio Sgarbi att det är priset, uttryckt i pengar, som avgör ett konstverks värde snarare än verkets estetiska kvaliteter.

Litteratur på utförsäljning

Genom att det numera är ekonomer som leder bokförlagen, har balansen mellan kultur och kapital ruckats på ett sätt som är destruktivt både för kulturell blomstring och långsiktig ekonomisk vinning.

Att paketera kulturhistoria

Kulturens grundvärden riskerar att försummas när den vetenskapligt utbildade museidirektören ersätts av en administrativt meriterad chef som vill attrahera en stor publik via kulturpolitiska styrdokument och attraktiv paketering.

Nästa: Intervju