Innehåll
I korthet: Elegant och slagfärdig
Det är nu 50 år sedan Noël Coward (1899–1973) dog. Den världsberömde dramatikern, skådespelaren, låtskrivaren och författaren sägs ha skapat den ”moderna engelsmannen” – slagfärdig, elegant och begåvad.
Aldrig på en söndag
Tippen på vår lilla ort har stängt på lördagar men öppet på söndagar. Förresten heter det kanske återvinningscentral – eller har det redan hunnit bli förlegat det med? Men i alla fall: där man slänger skräpet som inte får plats i tunnan. Tippen.
Simma med trollen
Det är i år jag ska förverkliga drömmen om att bli vinterbadare. Här i sjöarnas landskap Värmland har möjligheterna ökat avsevärt. Under sommaren har jag prövat och utvärderat en rad platser; från bråddjupa tjärn ute i skogen till närbelägna stora sjöar. Det har känts som att vara i en målning av John Bauer att simma ut bland näckrosorna i tjärn och trassla in sig i stjälkarna.
Överlevaren
Min mormor var tolv år när de hämtade henne. Gevären riktades mot hennes föräldrar, själv fick hon order om att packa en väska. Hon hade naturligtvis ingen aning om vad som var rimligt att ha med sig. Därför lämnade hon till exempel sin mammas dyra päls, den visste hon att man inte använde till vardags. En resväska smutsiga kläder fick hon med sig, sen tvingades de ner till den närmaste tågstationen.
TUR I OTUREN
Paris sägs ha högst andel hundar av alla städer i världen, med en hund runt varje gathörn och hela 300 000 pälsklädda kamrater som går på trottoarerna. Trots detta är staden långt ifrån någon hundens paradis.
Schack utan kung
I The Road to Wigan Pier konstaterar George Orwell: ”The underlying motive of many Socialists, I believe, is simply a hypertrophied sense of order. […] what they desire, basically, is to reduce the world to something resembling a chessboard.”
Kulturparadoxalt
Kulturvärlden är inte lätt. Ena stunden är en kulturkanon omöjlig att fastställa eller rentav ett hot mot demokratin, andra stunden är det ett hot mot demokratin om en demokratiskt vald lokalpolitiker går vid sidan av den underförstådda kulturkanon som trots allt kanske existerar, och hävdar att symfoniorkestrar borde spela sådant de drar in pengar på (istället för osäljbara kanoniska stycken).